Jak se vyznat v nabíjení a startování
Autobaterie je zásobníkem elektrické energie každého
auta. Je to akumulátor, který je složen ze dvou olověných
deskových elektrod (kladná anoda a záporná katoda). Mezi ty je vložena
nevodivá deska (separátor),ponořená do roztoku kyseliny sírové a
destilované vody (elektrolyt).
Akumulátory jsou sekundární články, takže se musí nejprve nabít, než je
můžete použít jako zdroj energie.
A právě zde se hlásí o slovo nabíjecí
zařízení.
Kdy je třeba autobaterii
nabíjet
Autobaterii nemusíte při ideálních podmínkách dobíjet téměř nikdy,
protože se o to stará
alternátor auta = při běhu motoru
z něj auto odebírá energii a autobaterie se sama nabíjí. Problém je, že
k tomu ne vždy dojde. Konkrétně
autobateriím nejvíce
škodí následující faktory:
- Časté startování
- Krátké cesty
- Velké množství spotřebičů v pohotovostním režimu
- Dlouhodobé odstavení auta
- Nízké teploty v zimě
- Vysoké teploty v létě
Když auto startujete několikrát denně a jezdíte s ním
trasy do
30 km, baterie se nestačí sama nabíjet a je nutné ji
1×
za 2 měsíce připojit na nabíječku. Nabíjení je také nutné
zahájit vždy, když
napětí baterie klesne pod 12,5V nebo
hustota elektrolytu pod 1,24 g/cm3. Pokud
autobaterii nedobíjíte, může dojít k jevu, při kterém na elektrodových
deskách vznikají krystaly síranu olovnatého, tzv.
sulfataci. Takto poničená autobaterie je
nevratně
zničená a nelze ji dále používat.
Typy nabíječek na
autobaterie
Na výběr máte
z
3 typů nabíječek, přičemž ne každý je vhodný pro
všechny autobaterie.
- Klasické nabíječky autobaterií mají možnost regulace
proudu a umožňují nabíjení maximálně 1/10 celkové kapacity
autobaterie. Po skončení nabíjení je musíte odpojit, aby nedošlo
k přebití autobaterie. Hodí se hlavně pro automobily
starší konstrukce
- Automatické nabíječky autobaterií samy analyzují stav
baterie, plně ji nabijí a poté se přepnou do udržovacího režimu. Nemůže
tak dojít k přebití. Jsou vhodné pro všechny automobily.
- Autobaterie typu AGM/GEL nelze dobíjet nabíječkami bez
speciálního režimu. U autobaterií typu AGM je totiž elektrolyt vsáknut doskelné vaty a u typu GEL zase do křemíkového
gelu a oba typy vyžadují velice šetrné nabíjení.
Při výběru nové nabíječky proto vždy pátrejte po tom, zda tento režim
má.
TIP:Spolehlivé nabíječky autobaterií
koupíte
v e-shopu Zjistěte kapacitu své
autobaterie
Každé auto má od výrobce předepsanou kapacitu autobaterie. Najdete ji
v návodu k obsluze a při výběru byste se jí měli řídit – ideální
je pořídit si nabíječku s nabíjecím proudem kolem 1/10 kapacity
baterie. Pokud tedy máte baterii s kapacitou 50Ah, hledejte
nabíjecí zařízení s nabíjecím proudem kolem 5A.
Obecné pravidlo zní, že baterii je lepší nabíjet déle a pomaleji
než rychle a krátce. Odvděčí se vám za to delší
životností.
Na co se soustřeďte při výběru
startovacího zařízení
Startovací stroje neboli
boostery jsou
určeny ke startování vozidel pomocí propojení
startovacími
kabely. Hodí se zejména tehdy, když silný mráz vybije autobaterii.
Mohou také sloužit jako
samostatný zdroj energie například
v karavanech nebo na lodích.
Na výběr máte ze
2 základních typů:
- Mobilní
startovací zařízení mají integrovanou baterii a nemusí se
připojovat do sítě 220V. Můžete je tedy vozit v autě a použít kdykoli a
kdekoli.
- Startovací
zařízení s nabíječkou spojují již podle názvu výhody
boosteru a nabíječky. Kvůli tomu ale vyžadují připojení do sítě. Venku
s nimi tedy nenastartujete.
Při výběru se opět orientujte podle kapacity autobaterie vašeho auta a
také podle toho, zda máte benzínový nebo naftový
motor.
Důležitou roli hraje také to, kde chcete booster používat. Pokud jezdíte
v létě často kempovat, jistě využijete spíše mobilní
booster. Některé mají i praktickou svítilnu,
která značně ulehčuje manipulaci v terénu. Dojíždíte-li ale každý den
do práce a v zimě míváte auto často pod sněhem, uvažujte spíše
o startovacím zařízení s nabíječkou.
TIP:Kvalitní startovací a nabíjecí
stroje koupíte
v e-shopu